Om

Frågvisa bygger på idén om att man blir vis, klok, genom att ställa frågor. Att vara nyfiken, ställa frågor och söka svar är ett bra sätt att lära tror vi.

Vilka är vi?

Frågvisa är en webbplats av, med och för årskurs 4 på Växthusets skola i Uppsala.

 

 Webbplatsens syfte och mottagare

Frågvisa är en skoltidning som bygger på elevernas egna frågor. Webbplatsen är ett verktyg i undervisningen för eleverna som skapar sidan, men den är också öppen för alla som dels vill se hur vi lär oss och dels vill lära sig tillsammans med oss. Vi vill gärna att så många som möjligt besöker vår sida. Välkommen och lämna gärna en kommentar!

 

Den pedagogiska kopplingen

På Frågvisa blir lärandet på riktigt. Eleverna ställer frågor och svar publiceras. När vi inte själva vet svaret söker vi svar hos andra. Vi har genom Frågvisa skapat kontakter utanför skolan med bland annat forskare och illustratörer.

Vi söker olika sätt att visa svar och frågor. Eleverna får träna sig i ett multimodalt lärande genom bland annat ljudinspelningar, illustrationer och film.

Vi utmanar och spetsar elevernas litteracitet genom att bland annat arbeta med skarpt rubriksättande och kvalitativa kommentarer.

I detta arbete arbetar vi mot flera mål i både läroplanens syfte och kursplanerna.

Frågvisa startades i augusti 2014. Nu när eleverna går i årskurs 4 skapar eleverna innehåll till webbplatsen som vi pedagoger publicerar. Tanken är att eleverna allteftersom deras digitala kompetens ökar kommer att få allt större inflytande på sidan. Målet är att eleverna ska kunna bli självständiga och kompetenta webbpublicister.

Här på Frågvisa använder eleverna nick – smeknamn – när de skriver och nämns i inlägg. Det gör vi för att värna om elevernas säkerhet och integritet på nätet. Våra elever är nybörjare i att publicera på det här viset. När de blir lite äldre och lärt sig mer om nätet kommer de kunna publicera under egna namn.

 

 Upphovsrätt

Där inte annat anges har materialet på bloggen licensen:

Vår Creative Commons licens

 

 

 

Frågvisa av årskurs 4 på Växthusets skola är licensierad under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationell licens.

När vi publicerar andras material som inte har en Creative Commonslicens har vi alltid frågat om lov först.

Lite längre ner på sidan ser ni en kyckling som förklarar vår licens.

 

Motivering till varför bidraget borde få pris

Här är elevernas motivering:

Vi gör andra smartare! Genom våra intervjuer och artiklar kan andra lära sig fakta och intressanta saker.

Vi gör andra gladare! Våra illustrationer och filmer gör andra glada!

Vi blir smartare! Vi har blivit smartare genom arbetet med Frågvisa och det har vi blivit genom att ha kul.

Vi har en bra idé! Kanske andra skolelever kan få idén av oss att också skapa en skoltidning på internet?

 

Vad har vi lärt oss?

Så här säger eleverna:

Vi tränar oss i att samarbeta och vi lär oss nya saker om till exempel djur och upphovsrätt. Det är många forskare som svarar oss. Jag har lärt mig att björnen kan väga 650 kg.

Vi har lärt oss att jobba på internet. Vi har lärt oss att man ska fråga om man får använda en bild och att man inte alltid får ändra i bilderna utan att fråga.

Vi har lärt oss att intervjua. Jag har gjort flera intervjuer det hade jag inte gjort innan!

 

Så här säger pedagogerna:

Vi kan se att eleverna har lärt sig väldigt mycket genom arbetet med Frågvisa. De har lärt sig om upphovsrätt och om att publicera på nätet. De har fått träna sig i att ställa nyfikna frågor och lyssna på svar. Elevernas självkänsla har vuxit när de märker att de lär sig och när de ser hur fint det blir på bloggen.

Vi pedagoger som arbetat med bloggen har också lärt oss tillsammans med eleverna.

 

Här förklarar klassen vår licens:

 

One Comment
  1. Pingback: Frågvisa | Vi gör andra smartare!

Comments are closed.